گروه شهری: نشستی خودمانی با درخواست رضا کیانیان و همکاری مؤسسه همشهری در برج میلاد تهران درخصوص بررسی آلودگی هوا برگزار شد که در آن اصحاب رسانه و چند نفر از مسئولان شرکت کنترل کیفیت هوا، اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست تهران و محمد اصغری، کارشناس هواشناسی نیز حضور داشتند.

قبل از این نشست افراد حاضر از فراز برج میلاد، شهر تهران و البته آلودگی خاکستری حاکم بر آن‌را نظاره کرده و کارشناسان در این‌باره نظرات خود را ارائه کردند. رضا کیانیان، بازیگر تلویزیون و سینما در این برنامه ضمن اینکه خواستار استمرار چنین جلساتی شد، به انتقاد از پنهان ماندن واقعیت‌ها در رابطه با آلودگی هوا پرداخت. وی با بیان اینکه برایمان جای سؤال است که رئیس‌جمهور ستاد اضطرار تشکیل نداده، گفت: وقتی بحث زلزله تهران مطرح شد ستاد بحرانی برای این موضوع تشکیل شد، هم‌اکنون این ستاد چه کار می‌کند؟

کیانیان افزود: اگر این ستاد فقط موضوع زلزله را پیگیری می‌کند پس از رئیس‌جمهور می‌خواهیم تا ستاد بحران آلودگی هوا هم تشکیل شود و موضوعات مربوط به آن‌را اطلاع‌رسانی کند. وی از افزایش زمان معاینه فنی خودروهای نو به 5سال هم انتقاد کرد و اینطور اظهار کرد که علت این کار چیست و چرا مجلس درخصوص آلودگی هوا وارد ماجرا نمی‌شود؟ کیانیان حتی به‌نوعی به بحث مدیریت مشخص و واحد در تصمیم‌گیری برای آلودگی هوا ورود کرد؛ آنجا که گفت چه‌کسی باید به این فاجعه عظیم ملی رسیدگی کند؟ وی تأکید کرد: باید ستاد قدرتمندی با حضور هر سه‌قوه تشکیل شود و مسئولان از آن حمایت کنند.

این بازیگر تلویزیون و سینما در این نشست به بحث بنزین غیراستاندارد نیز پرداخت و در رابطه با آن اینگونه بیان داشت: روزی این بنزین را به‌عنوان افتخار ملی به ما ارائه می‌کردند اما الان نباید به آن افتخار کنیم.

همچنین در این نشست رضا شهیدزاده، قائم مقام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اعتقاد بر اینکه راهکارهای رفع آلودگی هوا مشخص شده اما برای اجرا شدن به عزم ملی نیاز است، گفت:

یک‌موتورسیکلت 3برابر خودروی استاندارد تولید آلایندگی دارد و بدون توجه به این موضوع روزانه تعداد زیادی خودرو به شهر اضافه می‌شود. حشمت‌الله بسطامی، سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز گفت که باید برای هوای پاکیزه این نکته را درنظر داشت که سهم من از آسمان پاک یک‌نقطه آبی است؛ یعنی هرکدام از شهروندان برای آلوده نکردن هوا سهمی دارند و سهم مسئولان و نقطه آبی مورد نظر آن بیشتر و بزرگ‌تر است. وی عنوان کرد که معلوم نیست چرا با این حال معاینه فنی خودروها به 5سال افزایش یافته است؟

در این نشست محمد رستگاری، معاون نظارت و پایش اداره کل سلامت حفاظت محیط‌زیست استان تهران نیز تاریخچه‌ای از بحث آلودگی هوای تهران ارائه داد. به گفته وی جلسات کارگروه‌های کاهش آلودگی هوای تهران از سال 1350تشکیل می‌شده اما رفع نشدن معضل، به فراموشی دلیل اصلی یعنی بارگذاری بیش از حد جمعیت در این شهر برمی‌گردد. وی مدعی شد اقدامات برای کاهش آلودگی هوا شروع شده اما نیاز به پروسه زمانی دارد و خبر داد تا آخر امسال همه خودروهای تولیدی یورو4 می‌شوند.

کد خبر 246063
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز